Ga naar de inhoud

Wat is het verschil tussen een merk, een logo en een identiteit?

Een merk, een logo en een identiteit… Tegenwoordig zijn er zoveel termen die gaan over de uitstraling van een bedrijf. Alle drie zijn het hippe termen die makkelijk door elkaar gehaald kunnen worden, dit kan zorgen voor onduidelijkheid. Maar wat betekenen deze termen en wat zijn de verschillen? Het is niet heel ingewikkeld maar laten we er dieper op in gaan.

Wat is een merk?
Een merk, ook wel een “brand” genoemd, is wat het het publiek denkt, voelt en beleefd wanneer zij in verbinding komen met een bedrijf. Een merk is een betekenis en is opgebouwd uit associaties. Deze associaties zijn gebaseerd op het aanbod of de doelgroep van een bedrijf.
Eigenlijk is een merk meer iets filosofisch en dus is het niet zicht- of tastbaar.

Wat is een logo?
In tegenstelling tot een merk is een logo iets dat wel zichtbaar (of tastbaar) is. Het logo is een visuele samenvatting van de merkeigenschappen van het bedrijf. Mede hierdoor wordt een logo ook wel een beeld- of woordmerk genoemd.
Een beeldmerk wordt gebruikt wanneer het logo bestaat uit een plaatje of icoon. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Apple.
Bij een woordmerk is de naam van het bedrijf volledig (of gedeeltelijk) uitgeschreven, er wordt dus geen gebruik gemaakt van een icoon. Een voorbeeld van een woordmerk is het logo van Bol.com.

download
Apple's logo is een beeldmerk.
Bol.com's logo is een woordmerk

 

Wat is een identiteit?
Een identiteit is een verzameling van uitingen die het merk compleet maken, het wordt ook wel de merkidentiteit genoemd.
Deze uitingen vormen het visitekaartje van een merk. De uitingen van een merkidentiteit kunnen bestaan uit een logo, typografie, kleurenpalet. Maar daarnaast kan het ook bestaan uit communicatiemiddelen zoals de boodschap en het verhaal achter het merk.
Het doel van de merkidentiteit is om een goede bijdrage te leveren aan het merk en om een goede indruk te wekken bij nieuwe of bestaande klanten. Om dit te bereiken is consistentie belangrijk om zo de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van het merk te waarborgen.

Tot slot…
Hopelijk is het nu duidelijker voor je wat het verschil is tussen een merk, een logo en een identiteit. Mocht je alsnog vragen hebben of willen sparren over een idee voor jouw merk dan kan je contact opnemen met Your Creators.

Your Creators

Your Creators is een creatief bedrijf gericht op dé ondernemer van nu. Wij verlenen diensten aan onze klanten gefocust op creatie en marketing, met als doel dat zij kunnen blijven doorgaan met waar zij goed in zijn.

Gegevens

info@yourcreators.nl
06-39413656
Leerdam, Utrecht (provincie)